از نظر شما چه کسی باحال  است؟ کمی به این مطلب فکر کنید...
سخت است؟؟؟؟
تنها چیزی که می توانید بگویید اینست که فلانی باحال است. اما توصیف شما از آدم باحال چیست؟
کسی که اهل حال باشد... همیشه شاد باشد... با دیگران شوخی کند...ولی مودب باشد...(البته بعضی ها فحش دادن را باحال بودن می دانند!!!)
در واقع آدم باحال کسی است که در هر موقعیتی می داند که چه بکند و یکی از ویژگی های او غیرقابل پیش بینی بودن اوست... اینطور نیست؟
در این نوشتار می خواهیم ویژگی های یک آدم باحال را بررسی کنیم. شاید با پرورش این ویژگی ها در خود، ما هم آدم باحال شدیم!!!
اما قبل از این کار می خواهم چند مثال از آدم های غیر قابل تحمل بیاورم. همان هایی که به اصطلاح روی اعصاب راه می روند و تمام تلاشمان را می کنیم تا نبینیمشان و از آنها دور بمانیم...
حتمن چند تایشان را می شناسید؟!!!
-- اولین مثال یکی از دوستان سابق خود من است، این دوست من علاقه زیادی به بحث کردن داشت... در هر زمینه ای و هر موضوعی فوری بر خلاف شما موضع می گرفت و شروع و به جر و بحث می کرد. بی شک شما هم همچین شخصی را در دوستان و آشنایانتان دارید... شاید با خود شما هم گاهی چنین جدلی را انجام داده باشد. این فرد به شدت فکر می کند که آدم باهوشیست و اطلاعات گسترده ای در تمام زمینه های علوم دارد!!! این نمونه ای از یک شخص غیر باحال است. این فرد به دلیل کمبود توجهی که حس می کند سعی دارد با این کار جلب توجه کند ولی... همه از او فراریند... تعجبی هم ندارد!
-- دوست دیگری دارم که مدام تلاش می کند تا به دیگران کمک کند. حتی اگر نخواهید به زور به شما کمک می کند. به ویژه زمانی که فردی از جنس مخالف را ببیند!!! دیگر سر از پا نمی شناسد. فقط کافیست طرف بگوید تشنه است تا مسیر رودخانه کارون را به کویر لوت بکشاند. این دوست من همیشه شاکیست از اینکه چرا دیگران ترکش می کنند؛ با اینهمه محبتی که به آنها می کند رهایش می کنند و از او فراریند. در واقع او تلاش دارد تا توجه دیگران را بخرد. و دیگران (به ویژه خانم ها!) از این قضیه فراریند... هیچ کس فکر نمی کند که او باحال است!
-- یکی دیگر از دوستان من علاقه زیادی دارد که به خانم ها بگوید که چقدر زیبا هستند و آنها را برای شام بیرون دعوت کند و خلاصه سنگ تمام بگذارد. همیشه به آنها می گوید که چقدر جذاب هستند و تا به حال هیچکس را شبیه آنها ندیده... با وجود اینکه اینهمه کار می کند و اینهمه پول خرج می کند، تا به حال نتوانسته هیچ دختری را برای بیش از دوبار ببیند...  درواقع این فرد هم تلاش دارد توجه بخرد ولی در نهایت تنها برایش تنهایی می ماند و یک جیب خالی!!!
هر سه نفر در لیست بالا مشکلات متفاوتی دارند ولی از نگاه من به طرز غریبی مشکل آنها یکیست.
 از آنجایی که می دانم به داستان علاقه دارید چند مثال هم از آدم های باحال برایتان می آورم.

-- یکی از دوستانم که هرگاه او را ببینی با یکی دوست شده است. در حقیقت من هرگز او را تنها ندیده ام! معمولا سه چهار نفر دورو بر او هستند... گاهی هم ده دوازده نفر!!! گاهی به میهمانی هایی دعوت می شود که تنها خواجه حرمسرای! آنجاست... او همیشه سر به سر دیگران می گذارد. آنها را دست می اندازد و طوری رفتار می کند که گویی دوستان قدیمی هستند. شوخی کردن با دیگران را بسیار راحت انجام می دهد. پولدار نیست و هدیه های گران قیمت برای دوستانش (به ویژه خانم ها) نمی خرد. کمتر پیش می آید که به کسی بگوید که دوستش دارد و سعی کند با شخصی رابطه عشقولانه داشته باشد.(این کلمه از کجا آمد!!!) از سوی دیگر او می داند که چگونه دیگران را غافلگیر کند. می داند کجا برای خوش گذرانی برود. همه کسانی که او را می شناسند می گویند که او خیلی باحال است.
-- این یکی کمی متفاوت است و شاید تعجب کنید که اینقدر هوادار دارد. او زمانی که به دخترها بر می خورد به نوعی آنها را نادیده می گیرد!!! اگر دختر جدیدی به او معرفی شود فقط به او سلام می کند و به کار خود ادامه می دهد. به هر حال همه تلاش می کنند تا فرصتی پیدا کنند و با او صحبت کنند. و هر کسی که او را می شناسد او را به عنوان باحالترین فرد در دایره دوستان می داند.
-- در نهایت دوست دیگری که معمولا به دیگران (خانم ها) چیزهایی شبیه به این می گوید که: "احتمالا از من خوشت نمی آد. چون من با خانم ها رابطه زیاد خوبی ندارم و کمتر پیش میاد که باهاشون رابطه عاطفی (یا فیزیکی؛ بسته به موقعیت) برقرار کنم.".. او بسیار آرام است و به قدری همه چیز را ساده می گیرد که دیگران هم از او آرام می شوند و دوست دارند همیشه با او باشند... پس همیشه او را با گروهی از دوستانش خواهی دید... او رک حرف میزند و در مورد آنچه در ذهنش می گذرد بسیار صادق است. از خانم ها بیخودی تعریف نمی کند، دنبالشان راه نمی افتد، و برایشان هدیه های گران قیمت نمی خرد... و آنها او را دوست دارند. و همه افراد گروه معتقدند که او باحالترین آدم دنیاست!
چه چیز این افراد را از افراد اول جدا می کند؟
باحال یعنی چه؟
چه چیزی هست که تعداد اندکی از مردم را تبدیل به کسانی می کند که همه دوست دارند کنارشان باشند؟
چه چیزی افراد بی حال را تبدیل به کسانی می کند که همه از آنها گریزان هستند؟
چه چیزی در مورد این کلمه که ما می گوییم "حال" وجود دارد که باعث می شود هر کسی که آن را دارد دیگران را به خود جذب کند و به قولی "مهره مار" دارد؟
تعریف "باحال"
من به شخصه معتقدم که باحال بودن یعنی:
مستقل
بی تفاوت
شوخ طبع
و اجتماعی
                 ...بودن
پیش از اینکه به هرکدام از این موارد بپردازیم، دوست دارم به نکاتی اشاره کنم...
در نوشتار های این بلاگ بیشتر تمرکز من بر روی خلق موفقیت بوده و تکنیک های ذهنی که منجر به در دست گرفتن کنترل ذهن و در نهایت کنترل زندگی می شود.
فکر می کنم تعامل با دیگران یکی از مواردیست که باعث بالاتر رفتن اعتماد به نفس و رسیدن به خود باوری می شود. از سویی با انجام تکنیک های گفته شده شما به آرامشی می رسید که خود به خود باحال می شوید!!! پس مطالب این نوشتار و نوشتار بعدی هم در راستای هدف این بلاگ هستند. اما به گویشی کمی متفاوت. درآینده در مورد همین موضوع "تعامل با دیگران" و ایجاد دوستی باز هم مطالبی را خواهید دید.
پس با من همراه باشید و به این نوشتار بروید تا ببینیم هرکدام از این ویژگی ها را چگونه می توان کسب کرد.